بهترین ابعاد سنسور فیلمبرداری آنامورفیک :

امروزه با پیشرفت دنیای عکاسی و فیلمبرداری ، اکثر دوربین های فیلمبرداری دارای حالت آنامورفیک می باشند. در ادامه مطلب ، فیلمبرداری آنامورفیک و سینماسکوپ را توضیح داده و به بررسی رابطه ی آن با نسبت تصویر می پردازیم :
در خصوص ابعاد حسگر و فیلمبرداری آنافورمیک، تصورات نادرستی رایج است. و سرآغاز این مشکل با ارائه یک دوربین همزمان شد. بیشتر افرادی که در حوزه فیلمبرداری مشغول هستند براین باورند که بخاطر نداشتن حالت آنامورفیک در دوربین شان ، قادر نیستند استفاده ای از لنزهای X 2 داشته باشند. همه آنها این تصور را دارند که فقط میتوانند از لنزهای ۱٫۳۳x یا ۱٫۵x استفاده کرده و گاهی تصمیم گیری برای انتخاب یک لنز از میان این گزینه ها کمی سخت می باشد.

بهترین ابعاد سنسور فیلمبرداری آنامورفیک

ویژگی های حالت آنامورفیک و استفاده از آن :
لنزهای مجهز به آنامورفیک از ویژگی های فراوانی برخوردارند. که به طور مثال افزایش و گسترده تر کردن میدان دید روی حسگر یکی از آن ویژگی ها می باشد. در این خصوص لنزی با قابلیت آنامورفیک میتواند میدان دید را تا ۲ برابر فشرده کند و شما این امکان را دارید تا بعد از تمام شدن فیلمبرداری ، عرض فیلم ضبط شده را تا دو برابر تغییر داده و آن فیلم را بطور صحیحتر و واقعی تر مشاهده کنید.
با یک ضرب ساده ریاضی ، میتوان این موضوع را بهتر درک کرد : در زمان فیلمبرداری اگر نسبت فیلم ۱۶:۹ باشد و بعد عرض قاب تا دو برابر بیشتر شود نسبت تصویر کمی ناجور و زیاد شده و با ابعاد۵۶:۱/۳ دیده می شود.
یکی از دیگر امکاناتی که دوربین های مجهز به آنامورفیک آن را دارا هستند ، این است که شما قادر هستید از سنسور در مساحت های مختلفی کمک بگیرید. و در استفاده از نسبت ۱۶:۹ مجبور نباشید.
در این صورت عرض سنسور یا حسگر تماما به کار گرفته نشده و دوربین مورد استفاده ، حاشیه یا کناره های فیلم ضبط شده را برش خواهد داد..
سوالی که ممکن است پیش بیاید این است : این مراحل در حالت آنامورفیک چگونه است ؟؟؟

این مقاله را بخوانید
تعمیرات دوربین نیکون در شرق تهران

حالت آنامورفیک و دیگر مزایایی که دارد :

کمترین مزیتی که آنامورفیک دارد این است که میتوان به صورت بهینه تر از مساحت سنسور بهره برد. و بعد از پایان فیلمبرداری دیگر نیاز به برش دادن نباشد و یا به طور چشمگیری کمتر شود.
همچنین قابل ذکر است که در حالت آنامورفیک بکارگیری صحیح تر از نرخ بیت دوربین برای مساحت نهایی تصویر را میسر میکند.
به هر شکل ، یکی از پراهمیت ترین ویژگی های حالت آنامورفیک مناسب ، امکان دست یافتن به ارتفاع بیشتر از حسگر ، در مقایسه با فیلمهای نسبت ۱۶:۹ می باشد. در مواقعی که برخی دوربین ها در حالت دریچه باز هستند ، ابعاد تصاویر بعد از کشیدگی ، نه‌تنها عریض‌تر شده بلکه ممکن است با ارتفاع بیشتری دیده شوند

مزیت عدم استفاده از حالت آنامورفیک و یا نداشتن آن :

اگر قابلیت آنامورفیک در دوربین مورد نظر شما وجود داشته باشد در مقابل اشکال دیگر ضبط ، به ارتفاع قاب چیزی اضافه نمیشود ، با بکارگیری این حالت احتمال از دست دادن اطلاعاتی را که در آینده به آنها نیاز دارید ، زیاد است.
در چه صورتی حالت آنامورفیک و استفاده از آن میتواند مفید باشد ؟
در صورتی که باعث افزایش قاب شما شود . یکی از مواردی که می بایست به آن توجه کرد این است که فیلمی مناسب با مساحت دارای علامت و ۴:۳ ضبط شود. هر قسمتی از تصویر اگر در خارج از علائم قرار گرفته باشد میتواند اطلاعات بییشتری را به شما بدهد که در زمان ویرایش فیلم میتوان از همه آن کمک گرفت. به طور مثال میتوان قاب فیلم را اصلاح نموده و به کامل کردن ترکیب بندی ها بپردازید و همچنین میتوان به ویئوی ساخته شده ، حرکات دوربین را که در عمل انجام نشده اند ، اضافه کرد.

این مقاله را بخوانید
تعمیرات نیکون در مرکز تهران

بهترین ابعاد سنسور فیلمبرداری آنامورفیک

آنامورفیکینگ

اگر لنزهای آنامورفیک ندارید و می خواهید به صورت آنامورفیک عکاسی کنید، BMPCC 6K دارای حالت ضبط ۲/۴۰:۱ است که عکسی عالی برای فیلمبرداری با لنزهای غیرکروی را در اختیار شما قرار می دهد. با این حالت، نیازی به برش ویدیوی ضبط شده ندارید. می توانید این حالت ضبط را با لنزها و فیلترهای اصلاح شده ترکیب کنید تا تصاویری را ثبت کنید که در غیر این صورت فقط با لنزهای آنامورفیک گران قیمت امکان پذیر بود.

نتیجه گیری :

پیشنهاد می شود در فیلمبرداری ، حالتی مورد استفاده قرار گیرد  که بالاترین رزولوشن عمودی را داشته  و از حسگر بهترین نتیجه را بگیرد. حتی در صورتی که ناگزیر به برش بخشی از قاب باشید.  با انجام این کار ، مساحت حسگر گسترش پیدا کرده و داده های زیادتری را دریافت خواهید کرد. با این وجود ، اگر زمان زیادی نداشتید و برای ویرایش فیلم های خود وقت محدودی داشتید، ایرادی ندارد که برش دادن فیلم را انجام نداده و به جای آن حالت ضبط مناسب تری را در زمان فیلمبرداری تنظیم نمایید.

در پایان بهترین ابعاد سنسور فیلمبرداری آنامورفیک ، به اطلاع علاقمندان محصولات نیکون می رسانیم: برای دریافت قیمت دوربین نیکون ،و لنز نیکون به نمایندگی نیکون مراجعه نمایند. راههای ارتباطی با نمایندگی؛ سایت اینترنتی نیکون ، تلفن های ثبت شده در سایت اینترنتی را شماره گیری و با کارشناسان حرفه ای نمایندگی نیکون تماس حاصل فرمائید. با ارتباط با نمایندگی نیکون ، اطلاعاتی دریافت می کنید تا با خیال آسوده و مطمئن خرید کنید.

این مقاله را بخوانید
میز نور