انواع الگوهای قطبی میکروفون‌ها

انواع الگوهای قطبی میکروفون‌ها

میکروفن حساس ، غیرحساس یا نیمه حساس به صداهای محیط خود را در جهات مختلف هستند.جالب است بدانید که تفاوت در حساسیت و پاسخگویی ، تنها به دلیل الگوی قطبی مختلف در هر میکروفون بوجود می آید. الگوی قطبی یک میکروفون است که میزان صدا دریافت شده در هر جهت را تعیین می کند.در ادامه نماینده نیکون تا به دانستن انواع الگوهای قطبی میکروفون‌ها را برسی کنیم.

با پیشرفت ساختار میکروفون قطبی الگوهای برخی از میکروفن که در حال حاضر در بازار های مختلف چند قطبی الگوها در ساختار آنهاو دانستن مشخصات یک میکروفون ، انواع آن چه ساده یا حرفه ای ، به ضبط محتوای بسیار بهتر کمک خواهد کرد.

الگوی قطبی تمام جهتی (omnidirectional)

الگوی قطبی تمام جهتدار (چند جهته) در میروفنها.، الگوی این است که باعث می شود میکروفون از تمام جهات نسبت به صداهای حساسیت و منظور از شعاع ۳۶۰ درجه در اطراف صدا خود را دریافت کند.

انواع الگوهای قطبی میکروفون‌هامزایا میکروفون‌های omnidirectional

این میکروفن چند رشته ای را به فضای استودیو که در آن هدف این است که برای ضبط یک صدای طبیعی و باز. این میکروفن ها به ویژه برای ضبط ابزارهای صوتی و ضبط یک ارکستر بزرگ یا گروه کر مناسب هستند.

اگر شما می خواهید برای ضبط صدای طبیعی ، به خصوص اگر منشاء صدا ، شما نیاز به آن را انجام دهد… این چند گزینه میرروفنهای است که بسیار مناسب برای شما به دلیل این میرروفنها با عدم بهره وری از فرکانس طبیعی در محور از صدای خود را به شما این فرصت را به یک صدا از تمام زوایای دقیق و طبیعی ضبط شده است.

این مقاله را بخوانید
مفهوم ایزو در عکاسی

این نوع از الگوی قطبی میرروفنها صدا از تمام جهات به مقدار همان و دیگر الگوهای قطبی کمترین واکنش و حساسیت نسبت به تماس (باریک شدن لمس ناخودآگاه در طول ضبط) و سر و صدا یا صدای وزش وجود دارد.

معایب میکروفون‌های omnidirectional

اگر با میکروفونی که الگوی تمام جهت (چند جهته) دارد و نسبت به دریافت صدا از هر سمتی حساس است، صدایی را در فضای پر از سر و صدا ضبط کنید؛ مطمئنا نتیجه رضایت بخشی نخواهید گرفت و ضبط بی کیفیتی خواهید داشت. حال، اگر به دنبال خرید میکروفونی با الگوی قطبی چند جهته هستید، پیشنهاد می‌کنیم از میکروفون‌های باسیم و یقه‌ای مثل بویا M1 استفاده کنید.اکثر میکروفون‌های یقه‌ای از این نوع هستند. این میکروفون با گیره پشتی‌ای که دارد، به راحتی به یقه لباس وصل می‌‌شود. شش متر طول سیم این میکروفون به شما این امکان را می‌دهد تا در فاصله‌ای مناسب نسبت به دوربین یا هر گیرنده دیگری که می‌خواهید، قرار بگیرید.بخش کنترلی این ابزار به قسمت میکروفون دارای یک سوییچ است که به شما اجازه می‌دهد بین حالت اتصال به موبایل و اتصال به دوربین‌های حرفه‌ای جابجا شوید.

الگوی قطبی دو جهته (Bidirectional)

در الگوی قطبی دو طرفه، میکروفون نسبت به صداهای دو طرف خود یعنی از سمت جلو (زاویه صفر درجه) و عقب (۱۸۰درجه) حساس است. درست مثل تصویر پایین. بیشترین حساسیت میکروفون در این ناحیه است.

انواع الگوهای قطبی میکروفون‌هامزیت میکروفون‌های دو جهته

میکروفن‌های دو جهته مانند میکروفن‌های چند جهته، صدایی کاملاً باز و طبیعی را تولید می کنند و  بالاترین حد حساسیت را نسبت به وزش باد و صداها دارند.

این مقاله را بخوانید
انواع عکسبرداری پرتره

معایب میکروفون دو جهته

این الگوی قطبی بیشترین زاویه رد صدا را از جهت چپ و راست ( ۹۰ و ۲۷۰ درجه ) دارد. این حالت بیشترین حذف شدگی صدا از کناره‌ها را در بین قطبیت‌ها می‌دهد.

الگوی قطبی کاردیوئید (cardioid microphone polar)

انواع الگوهای قطبی میکروفون‌ها

اگر شما در حال ضبط صدا از یک خواننده ، cardioid الگوی قطبی استاندارد و مناسب برای شما است. الگوی cardioid قطبی نشان می دهد کمترین حساسیت به صدا که از پشت میکروفون می‌آید . این الگو ، به دلیل آن است که یک شکل خاص ، همچنین به عنوان یک الگوی قلب شناخته شده است.حساس ترین میکروفون در این ناحیه است.

مزیت میکروفون کاردیوئید

میکروفن‌های کاردیوئیدی هر سیگنالی را به راحتی جذب و دریافت خواهند کرد، مانند سر و صدای محیط اطراف، ریز صدا‌های پس زمینه و…. در واقع هرچه سر و صدای محیط کمتر باشد، نویزهای ایجاد شده‌ کمتر و در نتیجه صدای با کیفیت بهتری را خواهید داشت.

بیشتر میکروفون‌های استودیویی و خوانندگی از این الگوی قطبی پیروی می‌کنند. یک میکروفن کاردیوئیدی، بالاترین میزان حساسیت را نسبت به صدایی دارد که از سمت جلو می‌آید. در این میکروفن‌ها صدای محیط اطراف با شدت کمتری ضبط می‌شود و صدای پشت  و پس زمینه به خوبی حذف خواهد شد. به خاطر همین ویژگی‌ها است که در استودیو‌ها و صحنه‌های ضبط موسیقی از میکروفون‌هایی با الگوی قطبی کاردیوئید استفاده می‌کنند.

معایب میکروفون‌های کاردیوئید

حداکثر صوت دریافتی در میکروفن‌های کاردیوئیدی، زاویه ‌۱۳۲درجه است.