آموزش نصب لنز دوربین نیکون

آموزش تغییر لنز دوربین‌های نیکون

از دیگر قابلیت های اساسی و مهم دوربین های عکاسی SLR یا DSLR ویژگی عوض کردن لنز آن‌ها و امکان نصب انواع مختلف لنز روی آن‌ها است. در این مطالب با شما به آموزش نصب لنز دوربین نیکون خواهیم پرداخت. برای اینکه با چگونگی نصب وتعویض  لنز از دوربین اشنا شوید با ما همراه باشید.

آموزش نصب لنز دوربین نیکون

پیش از اینکه سعی کنید یک لنز را باز یا بسته کنید، از خاموش بودن دوربین اطمینان داشته باشید. سپس نقاط نشانگر روی لنز و بدنه دوربین (نقاط سفید رنگ) را مثابل یکدیگر قرار دهید و پایه لنز را وارد مانت کنید. سپس لنز را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا آن را قفل کنید.البته  برای باز کردن لنز هم می‌توانید پس از فشار دادن کلید آزادسازی لنز که روی بدنه دوربین قرار دارد و چرخاندن آن برخلاف جهت عقربه‌های ساعت، لنز را باز کنید.

آموزش نصب لنز دوربین نیکون

استفاده از لنزهای Ai در نیکون DF

از آنجایی که لنزهای Ai از سخت افزار لازم برای برقراری ارتباط با دوربین برخوردار هستند، تنها کاری که باید در اینجا انجام دهید، اطمینان حاصل کنید که اهرم اتصال را روی بدنه دوربین پایین آورده‌اید و سپس لنزهای Ai را به دوربین وصل کرده و می‌توانید شروع به عکاسی کنید.

نکته : در محیط های خاکی این کار را انجام ندهید. اغلب سعی کنید در فضا های بسته و یا در چادر یا هر پناهگاه دیگری این کار را انجام دهید، تا باد خاک و کثیفی را وارد دوربین نکنید و تا به سنسور دوربین آسیبی وارد نشود.

دوربین عکاسی  خود را به پشت بر روی سطحی نرم قرار دهید، مانند پالتو یا کیف دوربین بخاطر این که از LCD و صفحه نمایش دوربین دیجیتالی خود محافظت کنید و با هر دو دست می توانید لنز دوربین عکاسی را تعویض کنید.

این مقاله را بخوانید
نورپردازی در عکاسی ماکرو

دوربین نیکون DF

دوربی نعکاسی نیکون DF از این لحاظ خاص و کاربردی است  که قابلیت این را دارد تا از لنزهای قدیمی و آنالوگ و همچنین لنزهای Ai و لنزهای فعلی مثل AF و AF – D و AF – S را حمایت کند. بسته به لنز مورد نظر برای استفاده، اهرمی ( با رنگ قرمز ) را باید روی حالت بالا یا پایین تنظیم کنید.

با توجه به تصویر که نشان می دهد اهرم در دو حالت قابل تنظیم است. سمت راست اهرم به سمت پایین قرار داشته و سمت چپ اهرم بالا است. زمانی که لنزهای Non – Ai به دوربین عکاسی خود وصل می کنید، باید اهرم را همانند تصویر راست، به سمت پایین بیاورید. هنگام وصل کردن لنزهای Ai ، AF ، AF – D یا AF – S ، باید اهرم را بالا بدهید ( همانند تصویر سمت چپ ) تا لنزها سوار دوربین شوند.

آموزش نصب لنز دوربین نیکون

چه زمانی می‌توان اهرم اتصال را تنظیم کرد ؟

زمانی که قصد دارید از لنزهای Non – Ai بر روی دوربین عکاسی نیکون DF خود استفاده کنید، باید اهرم اتصال را که بر روی بدنه قرار دارد، به بالا ببرید.

ولی برای لنزهای Ai ، یک کفشک اتصال جابجایی یا زائده اتصال همراه با سوراخ‌هایی را به همراه یک نقطه راهنمای اتصال خواهید داشت.

و زمانی که قصد دارید از لنزهای Ai یا لنزهای AF ، AF – D یا AF – S بر روی نیکون Df خود استفاده کنید، باید اهرم اتصال را روی بدنه پایین بیاورید، این کار برای این است که لنز به بدنه دوربین متصل شود.

این مقاله را بخوانید
کیاروسکورو یا سایه روشن

هنگام عکس برداری با لنز Non – CPU روی نیکون Df، باید بعضی از اطلاعات لنز را داخل خود دوربین دیجیتالی وارد کنید تا این امکان را داشته باشد و بفهمد که شما از چه لنزی می‌خواهید استفاده کنید. هیچ یک از لنزهای Ai و Non – Ai، از نوع CPU نیستند و خودتان باید به صورت دستی آنها را به دوربین تان معرفی کنید. هنگام عکاسی با لنزهای Non – Ai، از بین ۹ ایستگاه از پیش تنظیم شده برای ضبط داده‌ها، یکی را انتخاب کرده و همچنین فاصله کانونی، حداکثر دیافراگم و نوع اتصال نور سنج را به دوربین عکاسی معرفی کنید.