آموزش فیلمبرداری با دوربین نیکون

فیلم برداری با یک دوربین DSLR حرفه‌ای

ممکن است شما نیز همانند اکثر عکاس‌های حرفه‌ای دیگر با این موضوع مواجه شده‌اید که مشتری در زمان انجام کار از شما خواسته باشد از آن‌ها فیلمبرداری کنید. آموزش فیلمبرداری با دوربین نیکون ممکن است یک دنیای عجیب و جدید باشد و شما به احتمال زیاد شما خیلی از موقعیت‌های خوب خودتان را رد کرده باشید. بعضی از دوربین‌های فیلمبرداری برای عکاسی هم کاملا مناسب هستند و شما قابلیت این را دارید تا از آن‌ها برای خلق ویدیوهای صنعتی و تبلیغاتی استفاده کنید. در نتیجه شما می‌توانید با گنجاندن ویدیو در کنار خدماتی که ارائه می‌کنید هم امکانات کسب و کار خودتان را افزایش دهید.

بی تردید فیلبرداری با دوربین عکاسی  DSLR ممکن است خیلی پیچیده‌تر از عکاسی باشد ولی شما فقط با رعایت چند گایدلاین ساده و تنظیمات فیلمبرداری دوربین‌ عکاسی می‌توانید ویدیوهای خلاقانه و زیبایی را به ثبت برسانید. و همینطور با اینکه با گذر زمان می‌توانید تجهیزات و وسایل بیشتری برای ضبط ویدیو اضافه کنید، با هزینه خیلی کمی این امکان را دارید تا تولید ویدیو را آغاز کنید.

تنظیمات دوربین نیکون

آموزش فیلمبرداری با دوربین نیکون

تنظیمات فیلمبرداری دوربین‌ عکاسی موضوع خیلی مهم اساسی است که زمان عکاسی باید به انها توجه کنید. ولی برعکس عکاسی، برای فیلمبرداری با دوربین DSLR شما همیشه امکان استفاده از فرمت Raw را ندارید. به فایل‌های ویدیو به عنوان یک مجموعه عکس JPEG فکر کنید که به هم متصل اند.

به همین دلبل تنظیم فایل‌های ویدیویی کار سخت ‌تری است چون شما اطلاعات دیجیتالی خیلی کمتری برای کار کردن در اختیار دارید. بنابراین شما باید سعی کنید که تا جای ممکن دستتان برای تنظیمات بیشتر باز باشد.پس به همین خاطر باید ویدیوهای خنثی ضبط کنید و تنظیمات مربوط به کنتراست و وضوح در پائین‌ترین سطح ممکن قرارتنظیم کنید. و همینطور پس از اینکه تجربه بیشتری هم کسب کردید این امکان را دارید تا کمی اشباع رنگ‌ها را نیز کاهش دهید.

این مقاله را بخوانید
سنسور کوچک یا سنسور بزرگ

با انجام این کارها شما امکانات خیلی بیشتری برای اعمال تنظیمات مختلف خواهید داشت. قرار دادن تنظیمات مربوط به وضوح در پائین‌ترین سطح ممکن هم به شما کمک می‌کند که احتمال بروز Moire در عکس‌های شما به پائین‌ترین میزان ممکن برسد.

البته باید در حالت کاملا دستی فیلمبرداری کنید و از فیلمبرداری با حالت خودکار به پرهیزید. بزرگترین مشکل مربوط به فیلمبرداری با دوربین DSLR در حالت اتوماتیک این است که ممکن است با کمترین تغییر مقدار نوردهی در تصاویر شما، تنظیمات دوربین به صورت کامل تغییر کنند. این تغییر تنظیمات در ویدیو قابل مشاهده خواهند بود و موجب خواهند شد فیلم‌های ضبط شده توسط شما به نظر تازه کاران برسند.

بیشتر دوربین های DSLRهای نیکون امکان تغییر دیافراگم در حین فیلمبرداری در حالت Live-View را نمی‌دهند و این موضوع در زمان فیلمبرداری ممکن است مشکل خیلی بزرگی باشد.

نیکون ۱ V2 و D800 به شما امکان تغییر دیافراگم در زمان فیلمبرداری در حالت Live View با استفاده از کنترل‌های خارجی را می‌دهند. در شرایطی که با ایزو بالا هم عکاسی می‌کنید، توانایی کاهش نویز دوربین خودتان را حتما روشن کنید

 استفاده از لنزهای زوم

من یک صفحه پایه‌ی بلندتر برای یونیت فالو فوکوس خودم دارم که به من این قابلیت را می‌دهد که یک حلقه فوکوس ثانویه روی آن نصب کنم و با استفاده از آن مقدار زوم را هم تغییر دهم. این کار انتخاب‌های خلاقانه بیشتری برای فیلمبرداری در اختیار من قرار می‌دهد. هنگامی که از لنزهای زوم دیافراگم متغیر استفاده می‌کنید باید به این نیز توجه کنید که تغییر مقدار زوم موجب تغییر دیافراگم می‌شود و ممکن است نوردهی ویدیوهای شما نیز به دنبال آن تغییر کند. همیشه از دیافراگم‌هایی بهره بگیرید که در ماکزیمم محدوده زوم لنز هم تغییر نمی‌کند و به خاطر همین دلیل هیچگونه تغییری در نوردهی شما ایجاد نخواهد شد.

این مقاله را بخوانید
کیاروسکورو یا سایه روشن