آموزش فوکوس کردن در عکاسی

آموزش فوکوس کردن در عکاسی

بهره گیری از فوکوس خودکار در روزهای روشن و آفتابی و در زمانی که سوژه شما واضح باشد، گزینه بسیار خوبی است؛ ولی اگر شما در نور کم عکاسی کنید و قصد داشته باشید که روی یک سوژه خاص فوکوس کنید و یا سوژه به خوبی پیدا نباشد، در ان هنگام شما به کمک اتوفوکوس نمی توانید عکس خوبی بگیرید. برای مثال، بیشتر عکاسان برای گرفتن عکس های منظره، حدودا همیشه از فوكوس دستی استفاده می كنند زیرا به این طریق می توانند بر کار عکاسی خود كنترل کاملی داشته باشند.

کنترل فوکوس را در دست بگیرید

اگر با تنظیمات اتومات دوربین خود عکاسی کنید، دوربین با استفاده از نقطه مرکزی، فوکوس را انجام خواهد داد. ممکن است این روش در بسیاری از موارد عکس هایی واضح و شارپ را ثبت کند، ولی برای خلاقیت بیشتر و برای پیاده کردن ایده مدنظر خود در عکس بهتر است نقطه فوکوس را خودتان به دست بگیرید.

در بیشتر دوربین­ های عکاسی نیکون ، پس از اینکه فوکوس تک نقطه ای را در تنظیمات دوربینانتخاب کردید، توسط دکمه­ های چهار جهته­ در پشت دوربین می­توانید نقطه فوکوس را به سادگی تغییر دهید.

این مقاله را بخوانید
منحنی MTF لنزها چیست؟

اصول فوکوس کردن در عکاسی

به این نیز دقت داشته باشید ، هر چقدر دیافراگم شما گسترده تر باشد، بایدبا دقت بیشترعمل کنید و زمانی که شما با بهره گیری از لنز خود به این صورت فوکوس می کنید، دیافراگم همیشه باز است، ولی اگر دوربین عکاسی خود را روی سوژه دیگری تنظیم کنید. دیافراگم فقط زمانی بسته می شود که عکس بگیرید. برای درک بهتر اینکه روی چه چیزی فوکوس کرده اید، باید از دکمه پیش نمایش عمق میدان (DOP preview button) استفاده کنید.

آموزش فوکوس کردن در عکاسی

ولی البته این یک روش عملی برای عکس برداری های خوب و با کیفیت نیست، اما اینکه از یک دیافراگم باریک (عدد دیافراگم بزرگ) استفاده کنید. لنزها و دوربین های عکاسی بروز با این فرض کار می کنند که افراد اغلب از فوکوس خودکار استفاده می کنند، در نتیجه فوکوس دستی با دوربین های جدید و با کمک چشم، بسیار سخت تر از دوربین های قدیمی است. لنزها فاصله کانونی کمتری در فاصله های دور دارند یعنی شما مقدار کمتری باید حرکت کنید تا بتوانید فوکوس را تنظیم کنید. در اصل دوربین ها و لنزهای جدید به شکلی  طراحی نشده اند که بتوان سریع و راحت از طریق منظره یاب (viewfinder) فوکوس کرد.

چه زمانی از فوکوس دستی استفاده کنیم

در شروع کار مواردی را نام می ببریم که فوکوس دستی با لنز ایده خوبی است، ولی اجازه دهید کمی عمیق تر آنها را بررسی کنیم.

در نور کم

بد ترین حالت  فوکوس خودکار در محیط های کم نور است. هنگامی که کنتراست زیادی وجود نداشته باشد، اتوفوکوس کار نمی کند. اپس به این معناست که برای گرفتن عکس ایده آل خود در فضاهای کم نور، بهتر است از فوکوس دستی استفاده کنید.

این مقاله را بخوانید
عکاسی از دکوراسیون داخلی

اگر قصد دارید  دوربین عکاسی خود را در دستتان گرفته و سریع عکس بگیرید، کار شما سخت تر می شود و از زمانی شروع می شود که دوربین خود را روی یک سه پایه قرار داده و بر روی سوژه موردنظر فوکوس کنید. تنها لازم است تعادل مناسب بین سرعت و دقت عکس های خود را پیدا کنید

 فوکوس سریع  دستی

دوربین عکاسی خود را در حالت نمایش زنده (Live View) قرار دهید و اگر ممکن بود آن را روی یک سه پایه قرار دهید. Live View  یک پیش نمایش در زمان واقعی را نشان می دهد، در نتیجه عمق میدان و روشنایی که می بینید بسیار دقیق تر بهتر خواهد بود .