آموزش عکاسی Long Exposure

آموزش عکاسی Long Exposure با دوربین کامپکت

آموزش عکاسی Long Exposure با دوربین کامپکت: خیلی از کاربران دوربین‌های کامپک تصور می‌کنند که فقط با استفاده از یک دوربین DSLR یا بدون آینه خیلی خوب می‌توانید در طول شب به عکاسی Long Exposure بپردازید. اما با بهره گیری از یک دوربین نیکون کامپکت پیشرفته با کنترل‌های دستی  G5X هم می‌توانید به عکس‌های خیلی خوبی دست یابید.در ادامه با نمایندگی نیکون همراه باشید.

عکاسی لانگ اکسپوژر چیست؟

انگ اکسپوژر تکنیکی است که دوربین عکس‌های مداوم با فاصله‌های کوتاه از یک زاویه مشخص می‌گیرد و از روی هم قرار گرفتن این عکس‌ها تصویر لانگ اکسپوژر ایجاد می‌شود. همچنین این که عکس‌های لانگ اکسپوژر به چه شکلی ثبت شوند در دوربین‌های قدیمی، جدید و موبایل‌ها متفاوت است اما در کل روش کار یکسان است.

آموزش عکاسی Long Exposure

یعنی عکس‌هایی میگیرید که سوژه‌های متحرک مثل آسمان پر ستاره، آب جاری آبشار، خودروها در خیابان یا جرقه‌های آتش مسیری در عکس طی می‌کنند و سوژه‌های ثابتی دارید که هیچ تغییری نمی‌کنند.پس در کل باید حواسمان به دو نوع سوژه در عکاسی لانگ اکسپوژر باشد:

  • سوژه‌های مات و ایستا: که پس زمینه‌ي عکس را تشکیل می‌دهند.
  • سوژه‌های شارپ و متحرک: که هدف ما در این نوع عکاسی توجه به این حرکت آنهاست.

وسایل مورد نیاز برای آموزش عکاسی Long Exposure با دوربین کامپکت

  1. دوربین یا گوشی موبایل
  2. سه ‌پایه

به غیر از این دو وسیله مورد نیاز ، اگر فیلتر ویژه برای لنز و ریموت کنترل هم داشته باشید کارتان حرفه‌ای‌تر می‌شود.

حتماً با سه پایه عکس بگیرید

یکی از نکته های بسیار و ویژه ای که  مهم است  در این عکاسی اکسپوژر ثابت و بدون لرزش بودن دوربین است. به همین دلیل یکی از قدم‌های مهم برای انجام این نوع عکاسی، آماده کردن سه‌پایه‌ است. این وسیله به شما کمک می‌دهد تا به درستی جای دوربین خود را فیکس کنید. چرا که در عکاسی با نور‌دهی بالا، هر لرزش مساوی‌ است با نابودی عکس!

این مقاله را بخوانید
ترفند های خلاقانه برای عکسبرداری از اسباب بازی ها

می‌توانید از انواع مینی‌گریپ‌ها، لرزش‌گیر‌ها یا سه‌‌پایه‌های معمولی استفاده کنید. مدل‌های با ارتفاع کمتر، بیشتر پیشنهاد می‌شوند. چرا که کنترل و ایستایی آنها راحتتر است. بهتر است برای استیبل‌تر شدن سه‌پایه‌ی خود، کیف دوربین را از آن آویزان کنید یا وزنه‌های مناسب (مثل کیسه‌ای از برنج خشک) را بر روی دوربین بگذارید تا جلوی هر گونه تکان مزاحمی را بگیرید.

آموزش عکاسی Long Exposure

فوکوس، تمرکز

هنگامی که قصد دارید عکسی با نور‌دهی بالا ثبت کنید، در بیشتر موارد نمی‌توانید به‌ سراغ حالت آتوفوکوس برود، چرا که کادر شما بیش از حد تاریک است و حسگر‌های دوربین این توانایی را ندارند. پس بهتر است به صورت دستی فوکوس عکس خود را تنظیم کنید. برای این کار نیاز دارید تا حلقه‌ی فوکوس لنز را با دست بچرخانید تا تصویر روی نقطه‌ی مد نظرتان تمرکز کند.

نخستین کاری که بعد از ترکیب بندی باید انجام دهید، فوکوس کردن است، منتها در این مورد باید دقت زیادی را به خرج دهید. زمان استفاده از فیلترهای ND 10 استاپی، به خاطر تاریک بودن بیش از حد آنها فوکوس کردن بسیار دشوار خواهد شد، در اصل استفاده از سیستم فوکوس خودکار دوربین در این حالت امکان پذیر نیست.

درکل به این نیز توجه کنید که پیش از بستن فیلتر روی لنز خود، لنز را روی حالت فوکوس دستی قرار داده و با استفاده از حالت لایو ویوو در دوربین، فوکوس را روی نقطه‌ی درستی قرار دهید. ضمن اینکه می‌توانید پیش از نصب فیلتر از فوکوس خودکار هم استفاده کنید، ولی حتما وقتی فیلتر را بستید لنزتان باید روی حالت MF باشد.

این مقاله را بخوانید
تفاوت فلاش TTL و فلاش دستی

استفاده از فیلتر‌ ND برای عکاسی اکسپوژر

  • توجه داشته باشید که این فیلتر‌ها بسته به میزان کاهش نور ورودی به لنز دسته بندی می‌شوند. «استاپ» واحد این دسته بندی است و هرچه این عدد بالاتر باشد، قدرت فیلتر بیشتر می‌شود.
  • این فیلتر‌ها در دو نوع مختلف به بازار عرضه شده‌اند: نوعی که بر روی لنز سوار می‌شود و نوعی که بر روی مانتی جداگانه قرار می‌گیرد.
  • بهتر است به سراغ خرید فیلتر‌های ارزان قیمت نروید. سابقه نشان داده است استفاده از این فیلتر‌ها باعث ریختگی رنگ تصاویر می‌شود. از تعداد کمتری فیلتر با کیفیت استفاده کنید: کیفیت همیشه بهتر از کمیت است.
  • بهتر است قبل از سوار کردن فیلتر بر روی لنز، فوکوس و ترکیب بندی عکس خود را انجام دهید.
  • می‌توانید از شیشه‌ی عینک دودی به عنوان یک فیلتر ND آماتور استفاده کنید!