حالت فوکوس دستی در فیلمبرداری

فوکوس دستی در فیلمبرداری

با قرار دادن دوربین در حالت MF” (فوکوس دستی) شما این امکان را خواهید داشت  تا به طور دستی فوکوس مورد نظر را انجام دهید. “حالت فوکوس دستی در فیلمبرداری” به معنی عکاسی یا فیلم برداری در محیط هایی با نور کم ،عکاسی در حالت ماکرو و یا به منظور خلق جلوه های خاص تصویری مناسب خواهد بود چون اغلب مواقع در این موارد  استفاده از سیستم” فوکوس اتوماتیک” جوابگوی نیاز کاربر نخواهد بود. همچنین به این نیز دقت کنید که در بعضی از دوربین های دیجیتال تنها برای فواصل از پیش تعیین شده  امکان استفاده از فوکوس دستی وجود خواهد داشت.در دوربین های رده بالا مثل دوربین های عادی این امکان را دارید با استفاده از حلقه فوکوسی که در جلوی لنز قرار گرفته شده، عمل فوکوس را انجام دهید.

بی تردید فیلبرداری با دوربین عکاسی DSLR ممکن است خیلی پیچیده‌تر از عکاسی باشد ولی شما فقط با رعایت چند گایدلاین ساده و تنظیمات فیلمبرداری عکاسی می‌توانید ویدیوهای خلاقانه و زیبایی خلق کنید

حالت فوکوس دستی در فیلمبرداری باید به تنظیمات فیلمبرداری نیز دقت کنید. یکی دیگر از عوامل اساسی که برای تهیه فیلم‌های خوب ضروری است ثبات است. ولی در شرایطی که از اتوفوکوس استفاده کنید، دوربین ممکن است در وسط فیلمبرداری فوکوس را به شکلی که اصلا خوشایند نیست تغییر دهد. به همین دلیل پیشنهاد میکنم  همیشه با فوکوس دستی فیلمبرداری و عکاسی کنید. در شرایطی که می‌خواهید از تکنیک‌ها فوکوس خلاقانه مثل Focus Pulls (قرار دادن عناصر خارج از فوکوس در فوکوس) یا Rack Focusing (تعویض یک عنصر پس زمینه با عنصر پیش زمینه) باید از فوکوس دستی استفاده کنید.

این مقاله را بخوانید
عکاسی پرتره رنگی

بسیار ساده و راحت است که شما در لحظه ای که فیلمبرداری را با دوربین‌های dslr خود شروع می کنید، به خصوص در زمان فیلمبرداری از سوژه‌های متحرک، از حالت فوکوس خودکار استفاده کنید.

حالت فوکوس دستی در فیلمبرداری

اما بزرگترین عیبی که حالت فوکوس خودکار دارد موجب می‌شود که در حرکت همیشه لنز به دنبال یافتن نقطه فوکوس مناسب باشد، و در بازه زمانی که تلاش می کند تا دوباره یک نقطه فوکوس دیگری را پیدا کند و روی آن فوکوس کند، فیلم شما بسیار مبتدیانه جلوه خواهد داد. پس تلاش کنید به جای استفاده از حالت فوکوس اتوماتیک از حالت فوکوس دستی استفاده نمایید.

در بعضی از مواقع لازم است که  یک یونیت فوکوس تعقیبی (Follow-Focus) تهیه کنید تا اجام دادن این  تکنیک‌ها راحت ‌تر باشد.سپس با استفاده از این وسیله مقدار لرزش‌های دوربین عکاسی هم کمتر خواهد شد زیرا شما به صورت کاملا مستقیم حلقه فوکوس را لمس نمی‌کنید.

در کمپانی های بزرگ تولید فیلم سینمایی، کار و فعالیت مجزایی برای تنظیم کنندگان فوکوس وجود دارد،نقش این افراد انجام فوکوس دستی لنزها برای فیلمبردار می باشد. در واقع میتواند به همین راحتی باشد؟

برای درست انجام دادن این تکنیک، لازم است که تمرین بسیار زیادی انجام دهد، امان آن چنان هم که به نظر می‌رسد سخت نیست. نکته‌ای که می‌تواند به کمک شما بیاید این می باشد که شما با بستن دیافراگم باعث می شوید عمق میدان بیشتر شود و محدوده خارج از فوکوس شما کمتر می‌شود. این کار کمک بزرگی به حفظ فوکوس می کند